Sprawa Julii Tymoszenko wywołała lawinę komentarzy w polskim internecie. Specjaliści NewsPoint przygotowali raport na temat reakcji internautów na wyrok skazujący byłą premier Ukrainy.
Julia Tymoszenko piastowała ten urząd w latach 2005 oraz 2007-2010 – popierała władzę Wiktora Juszczenki i była aktywną uczestniczka „pomarańczowej rewolucji”. Jest również przewodniczącą Bloku Julii Tymoszenko. W marcu 2010 roku po wotum nieufności rząd Julii Tymoszenko został rozwiązany. Kilka miesięcy później była premier Ukrainy została oskarżona o malwersacje i rozpoczęło się postępowanie karne.
W sierpniu b.r. Julia Tymoszenko została tymczasowo aresztowana, natomiast 11 października 2011 roku ukraiński sąd skazał ją na 7 lat pozbawienia wolności za przekroczenie uprawnień przy podpisywaniu umowy gazowej z Rosją w 2009 roku. 18 października Unia Europejska odwołała wizytę prezydenta Ukrainy Wiktora Janukowycza w Brukseli. Powodem były wątpliwości co do rzetelności procesu Julii Tymoszenko
W dniu ogłoszenia wyroku w sprawie Julii Tymoszenko liczba publikacji na jej temat w polskim internecie wzrosła ok. 18 razy. Kolejna, choć już nie tak intensywna, debata przetoczyła się przez sieć w dniu odwołania wizyty W. Janukowycza w Brukseli.
Najwięcej publikacji dotyczących Julii Tymoszenko pojawiało się na portalach (artykuły informujące o przebiegu postępowania) oraz na mikroblogach (komentarze internautów oraz linki do artykułów na portalach).
Chociaż portale jako typ serwisów miały największy udział w publikacjach, artykuły były rozproszone w wielu różnych serwisach. Najwięcej komentarzy dotyczących Julii Tymoszenko skupiło się na najpopularniejszym mikroblogu (twitter.com) oraz na najpopularniejszym serwisie społecznościowym (facebook.com).
Publikacje dotyczące sprawy Julii Tymoszenko w 78% miały wydźwięk neutralny, autorzy w większości nie ustosunkowali się do wyroku, 16% publikacji było przeciw wyrokowi ukraińskiego sądu, natomiast 6% autorów wpisów opowiedziało się za wyrokiem uznającym Julię Tymoszenko winną.
Metodologia
- Metody badawcze: analiza treści i analiza danych
- Okres analizy: 4 – 24 października 2011
- Analizowany materiał: teksty z portali i social media
- 2356 tekstów (artykułów i postów)
- monitorowanych przez NewsPoint i NewsPoint Social Media
- zawierające frazę „Julia Tymoszenko” lub „Tymoszenko” i dotyczące Julii Tymoszenko
- Analizowaliśmy wyłącznie teksty w języku polskim
- Zastosowaliśmy następujące kategorie analizy:
- data publikacji,
- typ serwisu (forum, blog, portal, itd.)
- nazwa serwisu
- stanowisko piszącego (za/przeciw uwięzieniu Julii Tymoszenko).
=====
Raporty NewsPoint to pogłębione analizy medialne materiałów pochodzących z portali internetowych i social media. Obrazują one działania komunikacyjne firmy, marki lub usługi prowadzone w mediach w dowolnym czasie. Umożliwiają też porównanie obecności w mediach organizacji oraz jej konkurentów. Raporty pozwalają również na przyjrzenie się, jak media czy internauci traktują wybrane zagadnienia czy też na wyłonienie internetowych liderów opinii. Analizy NewsPoint mogą być również pomocne w działaniach sprzedażowych i badawczo-rozwojowych. Podczas przygotowywania raportów specjaliści NewsPoint stosują się do standardów badawczych, przyjętych dla analizy treści przez ośrodki akademickie oraz międzynarodowe organizacje branżowe (Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomiaru i Oceny Komunikacji – AMEC). Wysoką jakość analiz zapewnia również doświadczenie w PR i wiedza ekspercka zespołu dotycząca badań komunikacji.
NewsPoint to usługa monitorowania komunikacji w internecie, wprowadzona przez NetSprint.pl – dostawcę zaawansowanych rozwiązań wyszukiwawczych. System monitoruje prawie 4000 polskich i ponad 15000 serwisów zagranicznych.
NewsPoint Social Media to pierwszy na polskim rynku zaawansowany system monitorujący media spolecznościowe. Obecnie monitoruje w Polsce 13 tys. stron na Facebooku, niemal 4,5 mln forów, 325 tys. blogów, 2 porównywarki cen oraz 5 platform mikroblogowych (Twitter, Flaker, Pinger, Blip, Twitt).