E-konsumenci E-sprzedawcy

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości
W czasie pandemii koronawirusa nie tylko wzrosło zainteresowanie zakupami online, ale także zmieniły się zwyczaje konsumentów. Mimo niepewnej sytuacji społecznej i gospodarczej oraz, jak podał GUS, najniższemu od ponad 15 lat wskaźnikowi ufności konsumenckiej, e-nabywcy wykazali się otwartością na nowości, które oferuje im branża e-commerce oraz rynek usług kurierskich. Jak wynika z analizy Barometr E-shopper 2020 ponad 70% z nich planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii. W czasie pandemii: 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej nowych sklepów online (Barometr E-shopper 2020) aż 29% konsumentów skorzystało z nieznanych sobie dotychczas, mniejszych sklepów online (Barometr E-shopper 2020) 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne (Adyen Retail Report) od marca do grudnia 2020 r. sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online

W czasie pandemii koronawirusa nie tylko wzrosło zainteresowanie zakupami online, ale także zmieniły się zwyczaje konsumentów. Mimo niepewnej sytuacji społecznej i gospodarczej oraz, jak podał GUS, najniższemu od ponad 15 lat wskaźnikowi ufności konsumenckiej, e-nabywcy wykazali się otwartością na nowości, które oferuje im branża e-commerce oraz rynek usług kurierskich. Jak wynika z analizy Barometr E-shopper 2020 ponad 70% z nich planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii.

W czasie pandemii:
• 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej nowych sklepów online (Barometr E-shopper 2020)
• aż 29% konsumentów skorzystało z nieznanych sobie dotychczas, mniejszych sklepów online (Barometr E-shopper 2020)
• 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne (Adyen Retail Report)
• od marca do grudnia 2020 r. sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online (Contentsquare).

Lokalni e-sprzedawcy poszukiwani
W minionym roku konsumenci częściej niż dotychczas kierowali się w stronę mniejszych lub nowopowstałych e-sklepów oraz chętnie wybierali marki lokalne i krajowe. Choć zaufane platformy miały nadal ogromny udział w dokonywanych zakupach, jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej sklepów online podczas pandemii, a aż 29% konsumentów wybrało nieznanych sobie wcześniej, mniejszych sprzedawców. Wyższa gotowość do poznawania nowych źródeł e-zakupów to szansa dla początkujących przedsiębiorców oraz sklepów, które prowadzą działalność jedynie stacjonarnie. Zgodnie z wynikami opracowania prawie 9 na 10 osób na całym świecie zamierza w przyszłości wydawać pieniądze na nieznanych sobie dotychczas platformach internetowych.

Wirtualne koszyki wypełnione żywnością
Z powodu ograniczeń w tradycyjnym handlu klienci zainteresowali się zakupami pierwszej potrzeby w sieci. Nabywali nie tylko chemię czy kosmetyki, ale zwrócili swoją uwagę w kierunku zakupów żywności. Jak wskazano w analizie Barometr E-shopper 2020 pomiędzy marcem a grudniem sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online[1].

A to już wiesz?  Shecession, czyli jak pandemia Covid-19 wpłynęła na kobiety na rynku pracy i dlaczego potrzebujemy więcej liderek

– Mimo obaw i naturalnych barier w czasie zagrożenia zdrowia publicznego wielu konsumentów zdecydowało się wypełnić wirtualny koszyk zakupami spożywczymi. To stawia nowe wyzwania nie tylko przed sklepami internetowymi, które muszą zapewnić odpowiednią jakość i ilość artykułów, ale branżą logistyczną mającą za zadanie bezpieczny i skuteczny transport. W DPD Polska już od jakiegoś czasu obserwujemy ten trend, dlatego pod koniec ubiegłego roku zdecydowaliśmy się wzbogacić ofertę o usługę DPD Food – komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Rozliczenia coraz mniej gotówkowe
W czasie pandemii aż 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne – wynika z Adyen Retail Report. Za tym trendem stoi bezpieczeństwo i coraz większe zaufanie wobec tego typu transakcji.

Zakupy za pośrednictwem smartfona
W 2020 r. wielu konsumentów „zostało w domu” i chętnie dokonywało zakupów za pośrednictwem smartfonów. Jak wskazał raport KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” 71% badanych nabywców korzystających z aplikacji mobilnej do zakupów w czasie pandemii deklaruje, że nie zrezygnuje z tej formy dokonywania transakcji w sieci .

– Po powrocie do „normalności” popyt na mobilne zakupy najprawdopodobniej utrzyma tendencję wzrostową. E-sklepy i firmy kurierskie powinny doskonalić narzędzia, które umożliwią sprawne zamawianie towarów i zarządzanie przesyłką przez aplikacje mobilne – zaznacza Rafał Nawłoka.
Więcej informacji na temat wniosków z raportu za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf

Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.

***
O DPD Polska
DPD Polska [dpd.com.pl] jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 7,5 tys. kurierów. Firma dysponuje siecią ponad 3,5 tys. punktów DPD Pickup oraz DPD Pickup Oddziałów Miejskich. Dzięki innowacyjnym technologiom, znajomości lokalnej specyfiki i doskonałej obsłudze, DPD dostarcza usługi najwyższej jakości nadawcom i odbiorcom paczek. W 2016 r. DPD Polska wprowadziła jako pierwsza na rynku możliwość dokonania płatności za pobranie kartą u kuriera. W 2018 r. firma rozwinęła sieć oddziałów miejskich i wprowadziła nowe usługi dla biznesu – DPD Today i Dostawy Nocne.

A to już wiesz?  Współpraca PrestaShop i Google umożliwi sprzedawcom dotarcie do milionów nowych klientów

DPDgroup doręcza codziennie 7,5 mln przesyłek na całym świecie. Dysponuje zespołem 97 tys. ekspertów od doręczeń działających pod markami DPD, Chronopost, SEUR i BRT oraz siecią 58 tys. punktów Pickup. Jest siecią kurierską holdingu GeoPost, który należy do poczty francuskiej La Poste. W 2020 roku DPDgroup wzmocniła zobowiązanie dotyczące zmniejszenia śladu węglowego. W ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu firma będzie doręczać przesyłki w wielu miastach Europy w sposób neutralny dla środowiska z celem poprawy jakości życia ich mieszkańców.

Zrównoważony rozwój DPDgroup
Raport DPDgroup CSR 2019
Logistyka miejska DPDgroup
Analiza Barometr E-shopper 2020

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy