Data publikacji: 2014-10-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Obsługa prawna dla małych firm
Kategoria: BIZNES, Firma
Duża firma dysponuje przeważnie oddzielnym działem prawnym, a średnia zatrudnia przynajmniej jednego prawnika. Niektóre przedsiębiorstwa współpracują też z kancelariami wyspecjalizowanymi w danej branży. A co z najmniejszymi podmiotami?
Małe firmy funkcjonują w obrocie gospodarczym na równi z dużymi i często z nimi konkurują. Tyle, że ta walka bywa nierówna.
Duże przedsiębiorstwa dysponują armią prawników, gotową wykorzystać najmniejsze potknięcie konkurentów, czy nawet mniejszych podwykonawców na swoją korzyść. Małe, zazwyczaj nie korzystają z jakiejkolwiek pomocy prawnej, pozostając bezradne ze swoimi problemami.
Małe firmy nie szukają pomocy prawnej
Może się wydawać, że mały Dawid nie ma szans w konfrontacji z potężnym Goliatem. Nie musi być to jednak prawdą, o ile ten mniejszy wykorzysta swój spryt, który w tym przypadku może polegać na skorzystaniu ze wsparcia profesjonalistów. Niestety, wciąż niewielu drobnych przedsiębiorców sięga po taką pomoc.
– Spośród firm jednoosobowych zaledwie 13% korzysta z usług prawnika, a w przypadku firm zatrudniających od dwóch do dziewięciu osób – 29% – przytacza statystyki Paweł Buszkiewicz, dyrektor zarządzający z gdyńskiej kancelarii Arkana.
Dlaczego tak się dzieje? Najczęściej przedsiębiorcy obawiają się kosztów obsługi prawnej i w związku z tym próbują samodzielnie stawiać czoła problemom. Poza tym przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w bardzo ograniczonym zakresie, np. na rzecz tylko jednego podmiotu, często opierają wzajemne relacje na zaufaniu i nie przykładają dużej wagi do kwestii prawnych. Są też tacy, którzy zamiast poszukać kancelarii z doświadczeniem w ich branży, z góry zakładają, że tak wyspecjalizowanego zespołu prawników łatwo nie znajdą.
– Obsługę prawną przedsiębiorstwa można porównać do garnituru. Najlepszy jest szyty na miarę – mówi Paweł Buszkiewicz, który nie zgadza się z poglądem, że na stałą obsługę prawną pozwolić mogą sobie tylko duże firmy. Jego zdaniem nawet te najmniejsze mogą dobrać usługi prawne dokładnie do swoich potrzeb.
– Zakres stałej obsługi jest zawsze dopasowany do potrzeb klienta. Najczęściej współpraca polega na rozwiązywaniu bieżących zagadnień prawnych, przygotowywaniu lub opiniowaniu umów i dokumentów, windykacji wierzytelności oraz prowadzeniu sporów sądowych. Ważne jednak, że zakres współpracy zazwyczaj jest ustalany elastycznie, gdyż w momencie zawierania umowy z kancelarią nie sposób przewidzieć wszystkich zagadnień prawnych, z jakimi przyjdzie się zmierzyć firmie w najbliższym czasie – wyjaśnia dyrektor kancelarii Arkana.
Strach (przed kosztami) ma wielkie oczy
Nawet jeśli przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo współpraca z kancelarią pomogłaby w funkcjonowaniu jego firmy, barierą bywają zakładane koszty. Po pierwsze jednak, nie zawsze są one tak wysokie, jak przewidują właściciele firm, po drugie, w praktyce stosowane są różne modele rozliczeń. Dlatego nawet, jeśli w jednej kancelarii firma nie znajdzie rozwiązania odpowiedniego dla siebie, warto szukać dalej.
Popularnym rozwiązaniem jest rozliczanie usług na podstawie ustalonego ryczałtu, ale w przypadku małych firm korzystniejsze może okazać się korzystanie z wynegocjowanej stawki godzinowej lub każdorazowe wycenianie poszczególnych usług. Miesięczny koszt obsługi uzależniony jest od wielu czynników, więc trudno podać średnią czy też typową stawkę dla małej firmy. Cena zależeć będzie przede wszystkim od przedmiotu zlecenia, stopnia jego skomplikowania oraz czasochłonności.
– Pewną pomocą w oszacowaniu miesięcznego kosztu obsługi prawej może być odpowiedź na pytanie, ile kosztowałoby zatrudnienie prawnika w firmie na stałe. Czy wystarczyłoby zatrudnić jednego radcę prawnego na 1/2 etatu, czy może ilość zagadnień prawnych w danej firmie wymagałaby pracy kilku prawników – podpowiada Paweł Buszkiewicz.
Jeśli wiemy już, że w naszej małej firmie pracy wystarczyłoby dla prawnika zatrudnionego np. na 1/4 etatu, oszacowanie oczekiwanego kosztu obsługi prawnej nie powinno być szczególnie trudne.
Zanim będzie za późno…
Pomoc prawnika w małej firmie bywa niedoceniana. A przecież przedsiębiorca przeważnie nie zna szczegółów ustaw, rozporządzeń, czy najczęściej stosowanych interpretacji i nie ma czasu, by bardzo wnikliwie studiować je samodzielnie. Nieznajomość prawa nie zwalnia jednak z obowiązku jego przestrzegania. Łatwo więc o sytuację, w której zwykła niewiedza ściągnie na firmę poważne konsekwencje.
Prawnik będzie służył pomocą w wielu sytuacjach istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności. Doradzi również, jakie kroki podjąć, aby nasz biznes rozwijał się jak najlepiej. Nie zapominajmy, że taka współpraca pozwoli odciążyć przedsiębiorcę, który zyska więcej czasu i energii do prowadzenia swojego biznesu, zamiast borykać się z problemami prawnymi.
Aby ta pomoc była autentyczna i odczuwalna przez właściciela małej firmy, najkorzystniejsze będzie dla niego podjęcie stałej współpracy z kancelarią. Stała obsługa prawna pozwoli zwracać się o pomoc nie tylko od czasu do czasu, gdy nawarstwiające się problemy postawią już przedsiębiorcę pod ścianą, ale korzystać ze wsparcia na bieżąco, gdy tylko pojawi się problem.
– Niestety, często zdarza się, iż przedsiębiorcy zgłaszają się do kancelarii prawnych zbyt późno. Wtedy nawet w przypadku prostych spraw podjęcie skutecznych działań może być niemożliwe, chociażby z uwagi na upływ terminów sądowych do złożenia odpowiednich pism – zauważa Paweł Buszkiewicz.
Poszukując kancelarii odpowiedniej dla swojej firmy, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na jej doświadczenie, przepływ informacji, a także na szybkość działania. Warto wybierać nowoczesne kancelarie prawne, które są na bieżąco z często zmieniającymi się przepisami, a także nowinkami technicznymi.
Profesjonalna kancelaria to taka, która indywidualnie podchodzi do każdego klienta. Poznamy ją po tym, że zanim przedstawi klientowi wiążącą ofertę, wcześniej dokona analizy jego działalności.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Firma