Warszawa, 30 kwietnia 2014 r. ? W kwietniu 84 proc. Polaków popierało członkostwo Polski w Unii Europejskiej.
W stosunku do poprzedniego miesiąca odsetek zwolenników wzrósł o 2 punkty proc. Obecnie 30 proc. Polaków zdecydowanie popiera nasze członkostwo w UE, a raczej je popiera ? 54 proc.
Przeciwników integracji jest łącznie niemal 13 proc. i w stosunku do marca ubyło ich o 2 proc. Obecnie zdecydowanych przeciwników jest 4 proc., a raczej przeciwnych integracji jest 9 proc. respondentów.
Jedynie 3 proc. badanych nie ma w tej kwestii zdania.
Jedynie w starszych grupach wiekowych, czyli wśród osób z przedziału pomiędzy 50 a 66 rokiem życia i starszych, poparcie członkostwa Polski w Unii Europejskiej jest nieznacznie niższe i waha się pomiędzy 73 a 79 proc. We wszystkich pozostałych grupach wiekowych pozostaje na wysokim poziomie i wynosi niemal 90 proc.
Wykształcenie respondentów nie różnicuje i nie wpływa znacząco na poparcie idei integracji. Najwięcej jej zwolenników występuje wśród osób z wyższym wykształceniem (niemal 85 proc.), jednak w pozostałych grupach wykształcenia idea integracji ma również licznych zwolenników ? od 76 proc. wśród respondentów z podstawowym wykształceniem, 83 proc. z wykształceniem zawodowym i 89 proc. średnim.
Wysokie poparcie dla członkostwa Polski w UE występuje wśród elektoratów obydwu największych partii politycznych. W kwietniu niemal 90 proc. wyborców Platformy Obywatelskiej oraz niemal 80 proc. wyborców Prawa i Sprawiedliwości jest zwolennikami członkostwa.
Informacje o badaniu
Kwietniowa fala badania została przeprowadzona w dniach 3-6 kwietnia 2014 r. na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Osoby celowe zostały wybrane w oparciu o dwustopniowy stratyfikowany schemat losowania z całkowitą liczbą realizowanych wywiadów n=1020. Wywiady zostały zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów CAPI.
GfK
Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13.000 ekspertów. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach.
Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia „big data” w „smart data”, zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.