Data publikacji: 2017-06-23
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Tak odniesiesz sukces w sezonowym biznesie
Kategoria: BIZNES, Firma
Co powinien wiedzieć przedsiębiorca, który planuje podbić latem rynek w swojej branży?
Prowadzenie biznesu sezonowego wymaga od przedsiębiorcy najwyższego stopnia mobilizacji. W krótkim okresie trzeba bowiem zrealizować strategię często niemniej złożoną niż roczne plany niektórych firm. Zajmując się od ponad 30 lat zarządzaniem firmą, miałem okazję obserwować dziesiątki sezonowych biznesów, z których jedne odnosiły spektakularne sukcesy, a inne kończyły się fiaskiem. Co powinien wiedzieć przedsiębiorca, który planuje podbić latem rynek w swojej branży?
Przemyśl plan dwa razy
Chociaż właściwy okres w sezonowym biznesie trwa tylko kilka miesięcy, to odpowiednie przygotowywanie się do niego zajmuje znacznie więcej. Poza tym cały plan działań musi być bardzo dokładny i doskonale przemyślany. W tak krótkim okresie nie ma miejsca na błędy. Załóż różne scenariusze (zarówno te dobre, jak i te złe, ambitne, i mniej ambitne) i przygotuj się na jak największą ilość możliwości. Na rozkręcenie, wyeksploatowanie i zamknięcie sezonowego biznesu masz bardzo mało czasu. W sezonie i tak będziesz mieć pracy po uszy. Wtedy liczy się każda chwila. Nie możesz jej stracić na powtórną analizę strategii.
Zabezpiecz się finansowo
Według badania U.S. Bank przyczyną upadku 82% biznesów jest problem z płynnością finansową. To szczególnie poważne zagrożenie w przypadku nieregularnego napływu środków. Pamiętać trzeba także o tym, że sam rachunek dochodów i rozchodów nie jest wcale kluczowy. Pieniądze w biznesie potrzebne są bowiem nie tylko w odpowiedniej wysokości, ale także w odpowiednim czasie. Oczekiwanie na przelewy, w trakcie którego będziemy pozbawieni środków, może stać się przyczyną niepowodzenia.
Dobierz zaufanych pracowników
Według portalu Nic dziwnego – zaangażowani pracownicy to klucz do sukcesu w każdej branży. Ich odpowiedni dobór nie jest łatwą sprawą i w dużych korporacjach na co dzień zajmują się tym całe działy. W przypadku biznesu sezonowego masz bardzo mały margines błędu – także jeśli chodzi o dobór ludzi. Jeśli w środku sezonu zajdzie konieczność zmiany personelu, może to spowodować przestój, a poza tym nowa osoba nie będzie sprawdzona. Warto mieć zaufanych ludzi, z którymi współpracuje się co roku lub dokładnie weryfikować kwalifikacje kandydatów w okresie przygotowawczym.
Grosz do grosza
Nie będzie szansy na nadrobienie mniejszych dochodów w kolejnych miesiącach, dlatego sezonowy plan finansowy musi być uszczelniony z każdej strony. Zastanów się, gdzie możesz poszukać oszczędności. Jeśli z danego sprzętu będziesz korzystać tylko w jednym sezonie, warto pomyśleć o zakupie używanego lub wypożyczeniu. W miarę możliwości unikaj jednak jednorazowych rozwiązań. Biznes może być mały, ale formalności zawsze jest dużo. Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy z zakresu księgowości i nie chcesz popełnić kosztownych błędów przy rozliczeniach, koniecznie poradź się ekspertów w tej dziedzinie.
Postaw na kilka filarów – dywersyfikacja dochodowa lub produktowa
Alternatywne źródło finansowania powinno znaleźć się w strategii przygotowywanej miesiące przed początkiem sezonu. Przyczyna tego jest prosta – dobry biznesman ma zawsze z tyłu głowy również czarny scenariusz. Stawiając wszystko na jedną kartę, zwiększa się ryzyko konsekwencji, jakie możemy ponieść. Jeśli zupełnie inny, równoległy biznes nie wchodzi w grę, można rozważyć lekką dywersyfikację. Może niewielkim nakładem pracy uda się poszerzyć grupę odbiorczą lub miejsce dystrybucji.
Rozszerzaj sieć partnerów
Aby utrzymywać aktualnych klientów oraz zdobywać nowych, firma musi ciągle szukać nowych rozwiązań. A to jest nie tylko kosztowne, ale również długotrwałe, co w biznesie sezonowym ma kluczowe znaczenie. Zastast wdrażać więc samodzielne rozwiązania, których opracowanie pochłonie mnóstwo czasu i pieniędzy, warto szukać partnerów biznesowych i nawiązywać współpracę. To bardzo opłacalny model. Największe światowe korporacje dobrze o tym wiedzą. Dowód? Mercedesy z silnikami Renault. Mniejsi przedsiębiorcy powinni w tym zakresie brać przykład z gigantów.
Zoom na aktualnych klientów
Trudnym – bo kosztownym i wymagającym czasu – zadaniem jest pozyskiwanie nowych klientów. Dlatego przedsiębiorcy stawiający na krótki sezon powinni w pierwszej kolejności wykorzystać prostsze rozwiązanie – poszerzenie oferty dla obecnych klientów. Dzięki temu można efektywnie rozwijać dochód i biznes, nie ponosząc od samego początku dużych kosztów ani ryzyka.
Nie zwalniaj od razu po sezonie
Koniec sezonu nie oznacza końca wysiłków firmy i jej pracowników. Teraz należy bowiem uporządkować formalności, dokonać wszelkich rozliczeń i podsumowań, a także wstępnie rozpocząć przygotowania do przyszłego roku. Może to być na przykład spisanie na świeżo pomysłów i spostrzeżeń, które przydadzą się w kolejnym sezonie. Najlepiej na bieżąco w samym sezonie spisywać swoje przemyślenia, żeby w podsumowaniu projektu odpowiednio je zanalizować i wyciągnąć wniosków na przyszłość. To także najlepszy czas na podjęcie decyzji, czy realizację pomysłu warto powtórzyć w przyszłym roku, czy korzystniej będzie szukać swojej niszy w innej dziedzinie.
Alain Kaj
Inventage
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Firma